Manager, en wat dan?
16503
post-template-default,single,single-post,postid-16503,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,columns-4,qode-theme-ver-13.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Manager, en wat dan?

Manager en wat dan?

Manager, en wat dan?

Mijn eerste keer als Manager was een uitdaging die ik met beide handen aangreep. Ik had al enige jaren werkervaring opgedaan op verschillende afdelingen in dezelfde organisatie en was blij met de promotie. In mijn studie Middle Management had ik wel het een en ander opgestoken over wat het betekende om Manager te zijn. Vooral rond het beheersen van mijn werkgebied: budgetteren, indelen en plannen van werk, regelen van productie en vervoersschema’s, checken of we ‘on target’ waren. Kortom, allemaal concrete en goed te organiseren zaken.

Oh ja, en dan had ik ook nog een paar medewerkers waar ik leiding aan gaf. Dat deel was niet aan de orde gekomen in de opleiding. Eind jaren 80, begin 90 was men een stuk minder dan nu doordrongen van het feit dat het vooral de mensen zijn die een organisatie succesvol maken. En eigenlijk kan ik terug kijken op een periode waarin ik de kunst vooral afkeek bij de andere managers en voor het eerst een paar boeken in handen kreeg die mij hielpen: Blanchard en Hershey’s Situationeel Leiderschap en mijn favoriet (nog steeds): Stephen Covey’s 7 eigenschappen van Effectief Leiderschap. Hoewel ik denk dat de titels destijds iets anders waren en meer gericht op leidinggeven dan op leiderschap (ja, ik denk wel degelijk dat daar verschil tussen is!).

Met vallen en opstaan, leren en lezen, hield ik mij als onervaren manager staande. Ik heb die ervaring jaren later gebruikt in mijn praktijk als trainer en coach om managers en teams sneller te laten leren en helpen effectiever te zijn om hun doelen te halen. Ik had mijn ontwikkeling hierin niet willen missen en ik gun nieuwe managers net zo’n snelle leercurve. In ‘de 7 valkuilen van nieuwe managers’  krijg je tips en inzichten in de stappen die je kunt zetten om je ervaringen zo snel mogelijk om te zetten naar resultaat.